Автоматична система оплати проїзду та обліку пасажирів
Даний модуль включає в себе апаратно програмні комплекси які покликані автоматизувати оплату проїзду та облік пасажирів в громадському транспорті.
Перелік умовних скорочень:
АСОП та ОП — автоматизована система оплати проїзду та обліку пасажирів
БК — безконтактна картка
ЦБД — центральна база даних
POS — точка продажу
1. Складові автоматичної системи оплати проїзду та обліку пасажирів
- Валідатори ручні – POS-термінали моделі: NEW8120R, NEW8110 (із встановленим програмним забезпеченням).
- ЦБД – центральна база даних, що розміщується на кластері серверів з цілодобовим доступом.
- Пристрої для виготовлення та програмування БК – обладнання для виготовлення БК, друку на БК та програмування БК.
- БК – безконтактні картки типу Mifare стандарту ISO 14443A/B та ISO 15693.
- Службові БК для кондукторів та служби контролю – службові безконтактні картки типу Mifare стандарту ISO 14443A/B та ISO 15693, спеціально запрограмовані.
- Клієнтська частина АСОП та ОП – програмне забезпечення, що встановлюється на комп’ютерному обладнанні клієнта, з цілодобовим доступом до ЦБД.
- Пункти продажу і поповнення БК – обладнання POS-термінали моделі: NEW8120R, NEW8110 (з встановленим програмним забезпеченням для продажу та поповнення БК ), що розміщуються пунктах продажу і поповнення БК.
3. Призначення та функціональні можливості автоматичної системи оплати проїзду та обліку пасажирів
- АСОП та ОП, призначена для використання у міському пасажирському транспорті, зокрема і в міському електричному транспорті.
- АСОП та ОП, дає змогу транспортним підприємствам вести чіткий автоматизований облік наданих транспортних послуг та чіткий автоматизований облік коштів за надані транспортні послуги.
- Складові елементи АСОП та ОП забезпечують виконання різноманітних функцій.
Ручні валідатори моделі NEW8120R, NEW8110 забезпечують:
- проведення розрахунку за транспортні послуги у салоні будь-якого транспортного засобу (автобус, тролейбус то що. );
- друк одноразового проїзного документа, вигляд якого може налаштовуватись відповідно до правил та норм чинного законодавства;
- фіксацію наданих транспортних послуг у пам’яті валідатора та передачу цих даних у ЦБД;
- друк звітності під час контролю на лінії та при закритті зміни, з виведенням інформації про маршрути, випуски, кількість наданих транспортних послуг різного типу та суму готівкової виручки тощо;
- реєстрацію усіх дій (відкриття/закриття зміни, зміна маршруту, випуску, контроль на лінії тощо.) за допомогою службових карток (кондукторів, касирів, служби контролю тощо);
- використання БК типу Mifare стандарту ISO 14443A/B та ISO 15693.
Пристрої виготовлення та програмування БК забезпечують:
- виготовлення БК з нанесенням заданого зображення та унікального номера на БК;
- програмування БК з занесенням в пам’ять унікального номера;
- програмування службових БК з занесенням в пам’ять унікального номера;
- занесення в ЦБД відомостей про усі виготовлені БК.
БК типу Mifare стандарту ISO 14443A/B та ISO 15693 забезпечують:
- використання касирами службових БК для відкриття та закриття зміни тощо;
- використання кондукторами службових БК для проведення пасажиром готівкової оплати проїзду, що не створює проблем для оплати проїзду пасажирів без БК та робить комфортним перехід на безготівкову оплату проїзду;
- використання службою контролю службових БК для контролю на лінії, з друком контрольного звіту;
- використання БК різними категоріями пасажирів для оплати проїзду, з можливістю використання гнучкої системи тарифікації наданих послуг;
- використання БК пільговими категоріями пасажирів, що мають право на безкоштовний проїзд у громадському транспорті.
Клієнтська частина забезпечує:
- цілодобовий доступ до ЦБД;
- універсальність – можливість створення різного рівня доступу до ЦБД для різних відділів транспортного підприємства;
- функціональна достатність – завдяки повному доступу до ЦБД;
- надійність – усі дані зберігаються в ЦБД, завдяки чому при будь-яких проблемах з обладнанням клієнта, дані не будуть втрачатись;
- можливість модернізації та масштабування на необхідну кількість робочих міць та відділів транспортного підприємства;
- багатомодульність:
- модуль “безпеки” – забезпечує виявлення шахрайських дій в межах системи;
- модуль “журнал подій” – забезпечує відображення інформації про помилки в ЦБД які виникають при завантаженні файлів;
- модуль “журнал транзакцій” – забезпечує перегляд усіх транзакцій які зберігаються в ЦБД;
- модуль “журнал файлів” – забезпечує перегляд інформації про файли завантажені в ЦБД;
- модуль “карти” – забезпечує перегляд та корегування інформації про транспортні та службові БК;
- модуль “конструктор звітів” – забезпечує створення звітів будь якої складності;
- модуль “пільги” – забезпечує перегляд та корегування інформації про пільги та їх групування;
- модуль “звіти” – забезпечує формування створених звітів в ЦБД;
- модуль “редактор даних” – забезпечує корегування та усунення помилок які виникли в наслідок зчитування файлів з первинними даними з валідаторів;
- модуль “структура” – забезпечує перегляд структури ЦБД в ієрархії <регіон – підприємство – підрозділ — термінал> , надання інформації про елементи цієї структури, а також додавання елементів, їх корегування та видалення;
- модуль “адміністрування” – забезпечує керування програмним забезпеченням ЦБД.
- інтуїтивно зрозумілий для користувача інтерфейс;
- високий рівень безпеки від зовнішніх впливів, завдяки розмежуванню прав доступу до системи та шифруванню даних;
- фіксування та документування усіх дій користувачів з різними рівнями доступу;
- систему інформування користувачів у разі змін або відмов системи.
- ведення чіткого обліку наданих транспортних послуг;
- створення гнучкої системи тарифікації за допомогою програмування БК різного типу наприклад: абонементські проїзні, електронний гаманець тощо;
Пункти продажу та поповнення БК забезпечують:
- продаж та поповнення різних типів БК;
- чіткий облік проданих БК;
- чіткий облік коштів за продаж та поповнення БК;
- високий рівень безпеки доступу до терміналу з продажу та поповнень БК;
- віддалений зв’язок з ЦБД з передачею даних про продані БК, та поповнення БК.
ЦБД забезпечує:
- цілодобове функціонування бази даних системи;
- фіксація усіх подій системи:
- створення БК;
- продаж та поповнення БК;
- оплата проїзду;
- відкриття/закриття зміни;
- синхронізація з терміналами (валідаторами);
- використання службових БК;
- вихід з ладу складових системи;
- будь-яких дій користувачів.
- зберігання усієї інформації, що надходить з різних складових системи;
- створення, формування різноманітної фінансової, статистичної та технологічної звітності з можливістю адаптації форми звітів під потреби підприємства;
- створення гнучкої системи тарифікації та програмування БК різного типу наприклад: абонементські проїзні, електронний гаманець тощо;
- ведення щоденного чіткого обліку наданих транспортних послуг пасажирам;
- ведення обліку усіх форм платіжних засобів в межах системи;
- ведення обліку втрачених, недійсних, вилучених, заблокованих платіжних засобів та обладнання в межах системи;
- створення та облік БК;
- ведення обліку усіх пристроїв системи: валідатори, термінали продажу та поповнень БК тощо;
- систему аналізу використання усіх платіжних засобів в межах системи (поповнення, оплата проїзду тощо), з метою виявлення будь-яких шахрайських дій та недійсних платіжних засобів та подальшою забороною їх використання введенням “Стоп-листів”;
- систему безпеки, для аналізу виявлення та запобігання фальсифікації, підробки або видалення інформації в межах системи;
- підтримку системи єдиного часу;
- збір, зберігання і аналіз даних про технічний стан пристроїв системи;
- систему аналізу поточного стану обладнання, для виявлення необхідності проведення регламентних робіт по відновленню належного технічного стану обладнання в межах системи;
- адміністрування системи:
- керування ресурсами системи;
- керування користувачами та рівнями доступу системи;
- керування пристроями системи;
- керування платіжними засобами системи;
- керування базою даних маршрутів, випусків та розкладів руху в рамках системи;
Програмне забезпечення автоматизованої системи оплати проїзду забезпечує:
- підтримку “клієнт-серверної” технології роботи з даними;
- різні рівні доступу до різних ресурсів та даних системи;
- резервування, архівування, та захист інформації.
Програмне забезпечення автоматизованої системи оплати проїзду виконане у вигляді окремих модулів системи, незалежних один від одного, що в свою чергу забезпечує незалежність різних елементів та ресурсів системи одне від одного.
Оновлення програмного забезпечення системи проводиться поетапно, з інформуванням та навчанням користувачів. Усі зміни та версії оновлень можна відслідковувати у спеціальному документі.
Програмне забезпечення АСОП та ОП може співпрацювати з системами супутникового контролю за громадським транспортом та 1С: Бухгалтерією.